Zorgen voor planten

De ontdekking van de Hortus: Kraamtijd

‘Veronica komt naar je toe deze zomer’ was een slogan, waarmee de omroep in de jaren ’80 haar komst naar allerlei dorpen en steden aankondigde. Op die manier hoopten ze natuurlijk nog meer trouwe fans / leden te werven. Er hoorde ook een jingle bij, een deuntje van James Last. En terwijl ik dit opschrijf weet ik al dat dit als een ‘oorwurm’ nog dagen door mijn hoofd zal resoneren.

In verkiezingstijd reizen lijsttrekkers van politieke partijen ook stad en land af om zieltjes te winnen. En ja, ook de Hortus trekt er zo nu en dan op uit om mensen te verleiden (weer) eens een bezoek aan onze tuinen te brengen. Zo stonden we dit voorjaar een dag met een kraam in een tuincentrum tijdens een lentefair en waren we een heel weekend te gast bij een kweker vanwege ‘Kom in de Kas’. Later dit jaar gaan we nog een paar keer de boer op.

Maar hoe breng je het moois dat er te zien en te doen is in onze tuinen op een goede manier onder de aandacht?

Op markten prijzen kooplieden hun waren graag aan met welluidende stem: ‘Aantrekkelijke appels! Prachtige peren! Sappige sinaasappels!’ Of: ‘Grandioze gladiolen! 3 bossen voor 10 euro!’

De producten spreken natuurlijk voor zich. Het fruit, de bloemen of andere waren liggen uitgestald in de kraam. Je kunt ze zien, ruiken, soms proeven of (stiekem) even betasten.
‘Komt dat zien! Komt dat zien! Het verborgen rijk van Ming, de Tuinen van Ogham, de Hondsrugtuin.’ Luidkeels de pracht van de Hortus verkondigen heeft waarschijnlijk niet het beoogde effect, al hebben we dat nog niet in praktijk gebracht. We proberen op subtielere wijze mensen op het bestaan van de Hortus te wijzen.

Allereerst is het de kunst om mensen naar onze kraam te lokken. In het oog springende vlaggen, banners en jasjes moeten ervoor zorgen dat je de Hortus niet kunt missen. Foto’s, folders en educatieve materialen in de kraam moeten het verhaal van de Hortus vertellen. Maar het is natuurlijk niet het echte werk. Een foto of een tekstje, hoe mooi ook, blijft een slap aftreksel van de werkelijkheid. Kleurplaten voor kinderen en een natuurquiz waarmee je dagkaarten voor de Hortus kunt winnen zijn andere middelen om interesse te wekken. Tenslotte zijn er enthousiaste vrijwilligers nodig, die het leuk vinden om een praatje te maken met bezoekers. En die praatjes gaan soms over hele andere onderwerpen dan de Hortus, zoals asperges, fietsen, Jan Mulder, Leger des Heils, Friesland, Muntendam, vroeger ……

Kortom: vrijwilligers moeten van alle markten thuis zijn. We verkopen niets op dergelijke dagen, maar zijn al blij als we bij mensen een zaadje hebben geplant. Want wie zaait zal oogsten, toch?

De ontdekking van de Hortus is een column van Wietske Couperus.
Lees de vorige column Betekenisvolle Bulten
Alle columns van Wietske

naar nieuwsoverzicht