Bloemen verzamelen

De ontdekking van de Hortus: Kennis der natuur

Toen een basisschool nog lagere school werd genoemd stond bij het lijstje met vakken ook ‘Kennis der Natuur’. In mijn herinnering heb ik er jaarlijks een ruim voldoende op gescoord, al heb ik het idee dat het met mijn kennis der natuur droevig is gesteld. Natuurlijk kan ik een mus van een meeuw onderscheiden, weet ik dat die paddenstoel van kabouter Spillebeen een vliegenzwam wordt genoemd en ben ik inmiddels (ervarings)deskundige op het gebied van boompollen. Maar toch ……

De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO), heeft zgn. leergebieden, bijbehorende kerndoelen en ontwikkelingslijnen voor het onderwijs opgesteld. Het geeft de scholen handvatten voor het inrichten van het onderwijs: welke kennis en vaardigheden schotelen we op welk moment onze kinderen voor? Naast taal en rekenen is voor basisschoolleerlingen het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld omschreven. Kerndoelen 40 en 41 verwijzen naar Kennis der natuur:
– De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
– De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van 
hun onderdelen.

Hoe leer je kinderen iets over de natuur? Beter nog: hoe breng je ze verwondering over en liefde voor de natuur bij? Je kunt veel leren uit boekjes. Sinds de komst van digiborden in de klas zijn er veel meer mogelijkheden om de wereld in de klas te halen en onderwerpen te verlevendigen. Zo kun je bijvoorbeeld prachtige natuurfilmpjes laten zien. Net echt. Maar je leert en onthoudt het meest van wat je echt ervaart / meemaakt. Een keer in de brandnetels vallen en je vergeet nooit weer dat dat nou een brandnetel is.

Zo nu en dan komen klassen op bezoek bij de Hortus. Samen met een vrijwilliger van de afdeling Educatie gaan de kinderen op onderzoek in de tuinen. Ik ben een paar keer met collega’s door de Hortus gelopen en ik verwonder me met hen over kleine en grote natuurverschijnselen. Langzamerhand breidt mijn kennis zich uit. Zo weet ik inmiddels dat een bosanemoon ook wel ‘achteromkiekertje’ wordt genoemd, omdat het bloempje met de zon meedraait. En de bijnaam van een zeearend is ‘vliegende deur’, vanwege de enorme spanwijdte van zijn vleugels. De kennis komt me zelfs goed van pas. Hoe? Tijdens een pubquizavond scoorde ons team als enige dankzij mijn ‘vliegende deur’ toch mooi een extra punt. Helaas was het net niet voldoende voor de overwinning en ging de bierprijs aan onze neus voorbij. Maar toch ……

De ontdekking van de Hortus is een column van Wietske Couperus.

Lees ook de vorige column Lang leve de Hortus van Wietske

Alle columns van Wietske

naar nieuwsoverzicht